Vardagsrummet på Ulriksdals slott
År 1923 skulle det nygifta kronprinsparet Gustaf (VI) Adolf och Louise Mountbatten flytta in på Ulriksdals slott. Det de önskade sig i bröllopspresent kom att förändra den svenska designhistorien.
De önskade sig helt enkelt ett vardagsrum. För att förstå hur revolutionerande detta var, måste man sätta det i perspektiv till andra kungliga miljöer vid denna tid. Det vimlar av förgyllda förmak och salonger, men ingenstans finns något vardagsrum.
Åttatusen stockholmare samlade ihop 50.000 kronor till bröllopsgåvan och uppdraget gick till den unge arkitekten och möbelsnickaren Carl Malmsten.
Gustaf Adolfs första hustru, kronprinsessan Margareta som dog 1920, var en erkänd konstnär och liksom kronprinsen engagerad i Svenska Slöjdföreningen. Vid sin död hade hon redan påbörjat inredningen av Ulriksdal. De vackra proportionerna i Vardagsrummet – som tidigare hade varit en murrig riddarsal – är hennes verk. Hon slängde ut rustningarna, sänkte taket, lät vitputsa väggarna och såg till att en öppen spis kom på plats.
Bekväm design
Rummet har också vissa engelska influenser. Både Margareta och Louise kom från England, och de förde med sig en ny, mer avslappnad inställning till hemliv till det svenska hovet. Hemtrevnad var viktigt; en öppen spis, en kopp te på eftermiddagen, korgstolar i trädgården. Kronprinsen älskade korgstolar och fick igenom sina önskemål om rottinginslag slag i vissa möbler, en typisk engelsk detalj.
I det kungliga vardagsrum som Carl Malmsten skapade, finns bekväma fåtöljer, skrivbord, bokhyllor, en vacker flygel, en tickande klocka och sköna soffor. Den öppna spisen är en central punkt att samlas kring på kvällarna och vid fönstren mot Edsviken finns en sittgrupp där man drack morgonkaffe och njöt av den första morgonsolen.
Swedish grace
Så här i backspegeln inser man att rummet samlar allt det bästa från 1920-talet, den stilepok som brukar kallas Swedish grace. Här finns Carl Malmstens strama, men ändå välkomnande möbler, handvävda mattor av Märta Måås Fjetterström och Agda Österberg, en fajansservis av Wilhelm Kåge, skulpturer av Carl Eldh och Carl Milles, och mängder av svenskt konstglas och keramik.
I rummet finns också konstverk av några av tidens främsta konstnärer. Inte så underligt, kronprinsparet hade tillgång till en verklig expert, målarprinsen Eugen, som faktiskt hade sin målarateljé i rummet innan kronprinsparet flyttade in. Prins Eugen hjälpte också Carl Malmsten att utforma mönstret till möbeltyget.
Bernadotternas konstintressen
Gustaf Adolfs intresse för konsthantverk växte. Med tiden blev han en av världens främsta keramikexperter och hans samling av asiatiskt konsthantverk blev en av grundstenarna till Östasiatiska museet. I Sverige bidrog hans intresse till en gyllene epok för svensk keramik. Gustaf Adolf köpte keramik av unga, oupptäckta konsthantverkare och med sin avancerade smak var han långt före sin tid. En del av hans nordiska keramiksamling finns i dag på Ulriksdals slott, liksom en del av hans omfattande samling av grafik.
På slottet hade också industridesignern Sigvard Bernadotte sitt arbetsrum och här finns hans skrivbord, pennvässaren, skrivmaskinen och de övriga arbetsredskapen. Sigvard Bernadotte skapade många andlöst vackra silverföremål, men även odödliga klassiker till svenska hem som exempelvis Margretheskålen.
Vardagsrummet visas vid guidade slottsturer under sommarmånaderna.
Toppbilden: Carl Malmsten, Märta Måås-Fjetterström, Carl Milles, Prins Eugen, Bruno Liljefors, Carl Eldh, Nils Kreuger – vad har denna elit av svenska konsthantverkare och konstnärer gemensamt? De möts alla i Stora vardagsrummet på Ulriksdals slott. Foto Alexis Daflos/Kungligaslotten.se