Riksvapen

Publicerad:

Konstfack Research Lab Craft i utställning på Kina slott

Med start den 28 juni, i utställningen Någon annan stans – Materiella tolkningar av Kina slott, visar nio konsthantverkare/konstnärer sina verk på lustslottet Kina slott. Utställningen är resultatet av ett årslångt samarbete mellan Kungl. Hovstaterna och kursen Research Lab Craft på Konstfack. Samtliga kursdeltagare är professionella utövare med materialbunden praktik som fördjupat sin konstnärliga forskning med den historiska miljön som inspirationskälla.

Det kinesiserande lustslottet i Drottningholmsparken byggdes 1753 som en födelsedagspresent till drottningen Lovisa Ulrika. I samklang med 1700-talets trend i Europa speglar slottet den europeiska fantasin om Kina. Byggnaden, interiörerna och föremål importerade från olika delar av Asien berättar lika mycket om Sverige som om Kina och påminner oss om vår långa historia av delade idéer, rörelse och samverkan mellan länder. En perfekt plats för att fly vardagen och drömma sig bort, såväl under 1700-talet som idag.

Deltagarna i Research Lab Craft-kursen har använt slottet och dess interiörer som utgångspunkt i sitt konstnärliga arbete där varje konsthantverkare/konstnär hittat kopplingar mellan slottet och sin praktik. Förhoppningen är att dessa verk berikar upplevelsen av Kina slott och uppmuntrar besökaren att se platsen med nya perspektiv.

Medverkande konsthantverkarna/konstnärerna är: Åsa Andersson, Sebastian Hägelstam, Vilda Kvist, Cecilia Levy, Kristin Larsson, Frida Lindberg, Kristina Lundsjö, Sameeksha Mehra och Eva Skärlund.

Utställningsansvariga: Bronwyn Griffith, utställningsintendent, Kungl. Hovstaterna och Matt Smith, professor på Konstfack.

Research Lab Craft på Konstfack har tidigare samarbetat med Hallwylska museet (2018-2019) och Etnografiska museet (2019-2020).

Utställningen Någon annan stans – Materiella tolkningar av Kina slott pågår mellan den 28 juni och 22 augusti. Mer information om öppettider: www.kungligaslotten.se/kinaslott

Kungl. Hovstaterna i samarbete med Konstfack

Kungl. Hovstaterna